Menu

      Moje Motory

      Ciekawe Linki
      Newsy
- Dane Techniczne S51
- Modele
- Obsluga
- Tuning Mechaniczny
- Tuning Optyczny




Dane Techniczne S51:


- Silnik jednocylindrowy dwusuwowy chłodzony powietrzem

- Pojemność 49,8 cm3

- Moc max. 2,72KW (3,6KM) przy 5500obr/min

- Rozruch nożny lub w większych pojemnościach za pomocą rozrusznika

- Skrzynia biegów 3 lub 4 przełożeniowa

- Średnica cylindra 38.0

- Skok tłoka 44.0

- Stopień sprężania 9,5:1

- Instalacja elekt. 12V lub 6V

- Przeniesienie napędu - łańcuch

- Rama zbudowana z profili stalowych

- Skok zawieszenia przód/tył 130/85

- Rozstaw osi 1250mm

- Hamulce bębnowe, a w nowszych modelach tarczowe z przodu

- Vmax - 60km/h - oczywiscie prędkosć taka występuje w nominalnych simsonach i jest
to potwierdzone w oryginalnej ksizżeczce dołaczanej do simsona przy zakupie!

- Masa 84kg

- Zużycie paliwa 2.5l/100km

- Stosunek mieszanki olej/paliwo 1:50



Wyżej...
Modele:


Model S51 produkowany od 1980 roku, przeznaczony przede wszystkim dla młodych
użytkowników. Wyposażony w silnik M531/541 zblokowany ze skrzynia biegów
z klinem przesuwnym.

S51N
wersja podstawowa, z ubogim wyposażeniem elektrycznym i trzybiegowa skrzynia biegów (produkcję zakończono w roku 1988),

S51 B1-3
wersja wyposażona również w trzybiegowa skrzynie biegów, ma wyposażenie elektryczne z lampami kierunkowskazów, swiatłem postojowym, 25 W reflektorem i sygnałem dzwiękowym

S51 B1-4
wersja podobna pod względem wyposażenia do S51 B1-3, wyposażona w czterobiegowa skrzynie biegów, na pokrywie sprzęgła umieszczono cyfrę "4"

S51 B2-4/1
wersja ta zastapiła w 1983 roku wersje S51 B2-4 wyposażony w zapłon elektroniczny i 35 W reflektor, zmodernizowanymi elementami wyposażenia w porównaniu z poprzednikiem były gumowe osłony nóg widelca teleskopowego, wyprofilowane siedzenie oraz odchylana dzwignia rozruchowa,

S51 Comfort
wersja produkowana od 1983 roku, zmodernizowana wersja S51 B2-4, jest wyposażona między innymi w obrotomierz, podpórkę boczna, włacznik swiatła "stop" hamulca przedniego koła, lampkę kontrolna swiatła drogowego oraz prawe lusterko wsteczne. Obrotomierz pomaga podczas zmiany biegu (zbyt duża prędkosć obrotowa podczas zmiany powoduje wzrost zużycia paliwa), nowe opony o profilu K35 maja istotne znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa jazdy, zwłaszcza podczas ruchu na zakrętach, bruku i w koleinach,

Wersja S51 E wersja produkowana od roku 1982, przeznaczona do jazdy o bardziej sportowym charakterze, do jazdy w warunkach terenowych, otrzymała nazwę "Enduro"

S51 E/4
wersja o uproszczonej instalacji elektrycznej, tańsza od wersji "Enduro" (produkcję zakończono w roku 1988).

Model S70

S70 C
wersja produkowana od roku 1983, wyposażenie jak wersji S51 C, rama zapożyczona z wersji S51 E, moc silnika 4,1 kW przy 6000 obr/min, zmieniono przełożenie przekładni wstępnej z 1:2,95 na 1:3,25, zastosowano większe koło łańcuchowe o 16 zębach, co umożliwiło zwiększenie prędkosci maksymalnej do 75 km/h

S70 E
wersja powstała w wyniku wyposażenia wersji S51 E w silniejszy zespół napędowy, silnik o mocy 4,1 kW (przejęty z wersji S70 C) umożliwia eksploatację w znacznie cięższych warunkach terenowych, dzięki odpowiednio dobranemu przełożeniu prędkosć maksymalna wynosi 75 km/h, z tego powodu ta produkowana od roku 1984 wersja sportowa jest traktowana jako motocykl.

S70 E/2
wersja "Enduro" produkowana od połowy 1985 roku stanowi udoskonalona wersję S70 E, polepszenie parametrów eksploatacyjnych w warunkach jazdy w terenie uzyskano dzięki między innymi zastosowaniu wykonanego z tworzywa sztucznego błotnika (zamocowanego na stałe na znacznej wysokosci nad przednim kołem), dla zapewnienia widelcowi teleskopowemu odpowiedniej sztywnosci wprowadzono inne, bardziej stabilne rozwiazanie górnej półki.

MODEL SR50/SR80
Skuter o klasycznym wygladzie, z kołami jezdnymi o srednicy 12". Wprowadzono nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne, największa uwagę zwrócono na uzyskanie optymalnych własciwosci jezdnych i użytkowych. Po raz pierwszy zastosowano elementy okrywajace wykonane z tworzyw sztucznych.

SR50 B3
wersja podstawowa ze skrzynia biegów o trzech przełożeniach, nowoczesna instalacje elektryczną, której elementami sa elektroniczny moduł regulacyjny ładowania 6-woltowego akumulatora oraz swiatła kierunkowskazów z elektronicznym przerywaczem oraz bezpieczna stacyjke,

SR50 B4
wersja podobna do SR50 B3, z duża deska rozdzielcza, czterobiegowa skrzynia biegów oraz bocznymi bagażnikami,

SR50 C
wersja podobna do SR50 B4, wyposażona w 12-woltowa instalację elektryczna, elektroniczny zapłon, wyprofilowane siedzenia, pięciostopniowa regulację sztywnosci amortyzatorów teleskopowych oraz w dwa lusterka wsteczne o sredniy 120 mm,

SR50 CE
wersja podobna do SR50 C, wyposażona w rozrusznik elektryczny

SR80 CE
wersja podobna do SR50 CE, wyposażona w silnik o pojemnosci 80 cm3 i mocy 4,1 kW, umożliwiajacy osiąganie prędkosci maksymalnej wynoszacej 75 km/h

SR50 N
wersja uproszczona, nie produkowana od 1988 roku.

Nowe modele

SIMSON 125 RS

Pojemnosć: 125ccm
Moc: 10,5kW przy 9500 obr/min
Skrzynia biegów: 6 Biegów
Masa własna: 136 kg
Max ładownosć: 300 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 18,0L/2,0L
V-max: 110 km/h




SIMSON 125

Pojemnosć: 125ccm
Moc: 10,5kW przy 9500 obr/min
Skrzynia biegów: 6 Biegów
Masa własna: 136 kg
Max ładownosć: 300 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 18,0L/2,0L
V-max: 110 km/h




SIMSON STAR 50

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 3,7kW przy 6500 obr/min
Skrzynia biegów: Automatic
Masa własna: 96 kg
Max ładownosć: 300 kg




SIMSON SPERBER 50

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 3,75kW przy 6500 obr/min
Skrzynia biegów: 5 Biegów
Masa własna: 83 kg
Max ładownosć: 260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON SPERBER 25/50/80 BEACHRACER

Pojemnosć: 49,9ccm/49.9ccm/70ccm
Moc:
1,15kW przy 4250 obr./min
2,4kW przy 4500 obr./min
4,1kW przy 6000 obr./min
Skrzynia biegów: 3 Biegi/4 Biegi
Masa własna: 87,5 kg
Max ładownosć: 210 kg/260 kg/260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON FIGHTER 50

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 82,5 kg
Max ładownosć: 260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON HABICHT 50CX

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 84 kg
Max ładownosć: 260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON HABICHT 50/80 BASIC

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 82.5 kg
Max ładownosć: 260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L




SIMSON HABICHT 25 MOFA

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 1,15kW przy 4250 obr/min
Skrzynia biegów: 3 Biegi
Masa własna: 84 kg
Max ładownosć: 260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa: 8,7L/1,0L
V-max: 50 km/h (zablokowany)




SIMSON STAR 50/80 CLASSIC

Pojemnosć: 49,9ccm
Moc: 2,4kW przy 5500 obr/min
Skrzynia biegów: 4 Biegi
Masa własna: 83,5 kg
Max ładownosć: 260 kg
Pojemnosć zbiornika/rezerwa 6,5L/0,8L




Wyżej...
Obsługa:


Docieranie

Kiedy zrobimy kapitalny remont silnika lub kupimy nowy motorower należy go dotrzeć, aby silnik się dobrze dotarł należy przez pierwsze 500 km jazdy najlepiej przestrzegać poniższych wskazówek:

1. Podczas docierania należy wlewać mieszankę w skali 1:33 a nie 1:50
2. Nie powinno się jeździć z pasażerem na terenie górzystym, jak również poruszać się na długich trasach z dużym obciążeniem układu napędowego (za małe chłodzenie)
3. Zaleca się jazdę bez przeciążania silnika i wchodzenia na duże obroty (do ok. 40km/h)

A więc można powiedzieć, że: podczas docierania moc silnika motoroweru, wzrasta o około 0,7 KM i co za tym idzie zmniejsza się zużycie paliwa o około 15 %. W pierwszym okresie eksploatacji należy: wymienić olej w skrzyni biegów po 600- 700 km oraz zmienić stosunek ilości oleju silnikowego do paliwa po przekroczeniu 500 km. Jeśli będziemy dalej eksploatować motorower na mieszance 1:33 to zwiększy się znacznie spalanie i zmniejszy się moc silnika. W dotartym silniku należy stosować mieszankę o wartości 1:50 (czyli 1 litr oleju na 50 litrów paliwa)


Centrowanie koła
Jeżeli koło jest mocno zniekształcone, należy na początku np. oprzeć je o ścianę i naciskać na oś. Następnie zamontuj koło w centrownicy (jeżeli nie masz centrownicy, zamontuj koło w ramie) i wykorzystaj golenie teleskopów lub wahacz jako punkt odniesienia. Kluczem do nypli poluzuj szprychy prowadzące do kołnierza piasty w kierunku którego obręcz jest wygięta, a naciągnij szprychy po przeciwnej stronie. Gdy koło przypomina jajo, poluzuj szprychy w miejscu zapadnięcia obręczy, a naciągnij w tym miejscu, gdzie obręcz jest wybrzuszona. Jeśli nie masz odpowiedniego klucza, musisz zdjąć oponę i kręcić nyplami od drugiej strony, używając śrubokręta. Szprychy nie mogą być za luźne ani za bardzo naciągnięte.


Filtr paliwa
Po wielu latach eksploatacji simsona w baku napewno zbiera sie rdza lub inne smieci ktore prowadza do zatkania gaznika. Jedynym wyjsciem by zapobiedz wiecej taki przygodom nalezy zaopatrzyc sie w filtr paliwa. Do simsona pasuje praktycznie każdy filtr od duzych samochodowych po specjalne do motocykli, roznia sie takze ksztaltem i wielkoscia bowiem niektore sa jedynie troche grubsze od przewodu paliwowego a inne zas sa ogromne.



poprzez zamontowanie nie ktorych filtrow mozan rowniez poprawic wyglada simka (znikomo) ale sa one rozwniez praktyczne poniewaz moza je rozkrecic i przeczyscic




Urwana linka od sprzęgła,gazu,hamulca...
odcinamy koncowke linki zeby ladnie wyrownac w kulce ktora zostala wydlubujemy resztki linki i rozwiercamy wiertlem 5mm wkladamy linke i w jednym miejscu zabijamy punktakiem-mozemy z dwuch stron zaklepać


Krok po kroku: Regulacja skrzyni biegów
1. regulacje zaczynamy od wbicia najwyzszego biegu (w wiekszosci przypadków 4 bieg).
2. nastepnie odkrecamy nakretke na regulacji biegów (znajduje sie pod gaznikiem na srubie wystającej z lewego karteru)
3. odpowiednim kluczykiem (mozna go zrobic z rureczki o odpowiedniej srednicy) odkrecamy tuleje regulacyjną w lewo az do momentu w którym luz między śrubą na której tuleja sie znajduje a karterem zmniejszy sie do minimum.
4. zakrecamy nakretke na srube regulacji.
5. sprawdzamy czy wszystkie biegi wchodzą.
6. poprawiamy ewentualne błedy (maksymalnie do 1 obrotu w prawo lub w lewo).
7. po takiej regulacji biegi powinny wchodzic jak nóż w masło.
8. punkt 1 i 2 mozna ewentualnie zamienic miejscami jezeli sciagniety jest dekiel sprzęgła.


Krok po kroku: Numeracja łozysk silnika
Jeżeli postanowisz zrobić remont silnika to przydało by się wymienić łożyska o następujących numerach:

Łożysko 6000 - skrzynia biegów st.1
Łożysko 6004 - skrzynia biegów st.1
Łożysko 6203 - skrzynia biegów st.1
Łożysko 6204 - wał korbowy sztuk 2 (st.2)
Łożysko 16004 - skrzynia biegów st.1
w wersji z elektrycznym rozrusznikiem idzie jedno lozysko na magneto 6001z- magneto


Krok po kroku: Jak rozpolowic silnik?
A wiec tak rozpołowienie silnika zaczynamy spuszczenia oleju , odkrecamy zębatke zdawcza. Odkrecamy 4 śruby przy głowicy zdejmujemy cylinder pomagajac sobie krecac magnetem potem zdejmujemy magneto i iskrownik. Zdjemujemy zabezpieczenia sworznia tłoka i wyjmujemy ( wybijamy) delikatnie sworzen podtrzymujac korbowód aby go nie skrzywić. Nastepnie zdejmujemy kape olejowa wkładajac dwa śrubokrety w otory pomiedzy karterem a kapą i równomiernie ja zdejmujemy. Blokujemy mała zebatke na wale i odkrecamy 4 śrubki na koszu zdejmujemy talerzyk i odginamy zabezpieczenie kosza odkrecamy nakretke i zdejmujemy kosz potem odkrecamy nakretke małej zebatki po uprzednim odgieciu podkładki zabezpieczajacej. Nastepnie rozbieramy starter i zmieniacz zdejmujac spręzynke i tą częsc na wałku. Nastepnie od strony iskrownika odkrecamy śruby skrecajace kartery. Jezeli ktoś nie ma ściagacza to można użyc gumowego lub drewnianego młotka i delikatnie uderzac w czop i w wałek pod żadnym pozorem nie wkładać miedzy połówki śrubokreta. No i mamy silnik rozpołowiony. Co do zakładania łożysk przy składaniu silnika to radze rozgrzać na czymś łożyska (np na kuchence elektrycznej tzw kocher) i jak je rozgrzejemy to łożysko nakładamy na czop lub wałek i ono samo sie równo nasunie poprostu spadnie i jak ostygnie to bedzie ciasno siedziało, najpierw radze na czopy i wałki nabić wszystkie łożyska , i wkładamy cały zespół do jednej połówki po wcześniejszym rozgrzniu jej. Do zbijania silnika także używamy gumowego młotka lub drewnianego i rozgrzewamy drugi karter i szybko nabijamy. Skrecamy to wszystko srubami (wcześniej wszystkie przygotowywujemy żeby ich nie szukać) najpierw wszystkie po koleji a potem na krzyż. No i reszte składamy w odrotnej kolejności niż to rozpoławialiśmy. Co do zakładania zabezpieczeń sworznia to wkładamy je w rowki tak żeby wskoczyły i obracamy je o 180* aby mieć pewność że siedza na miejscu ( najczęstrza przyczyna rysowania gładzi cylindra jak zabezpieczenie wyleci ) nie zapominajmy także o założeniu podkładek sworznia. Tłok zakładamy zawsze strzałka w strone okna wydechowego. Radze przed złożeniem sprawdzić stan połówek przykładajac je do siebie ( bez skrecania) i jeżeli jest duża szczelina to zakładamy uszczelke i silikon ( nie preferuje go ) ale jeżeli jest mała to sama uszczelke.


Zimowa przerwa w użytkowaniu
Jeśli nie korzystamy z motoroweru w zimie należy go odpowiednio zakonserwować tzn.

1. Napełnić zbiornik paliwem do pełna, aby nie skraplała się w nim woda.
2. Wlać do cylindra trochę paliwa, około 5cm3 i kilka razy kopnąć rozrusznik i ponownie wkręcić świecę.
3. Po dokładnym wyczyszczeniu cały pojazd pokryć środkiem konserwującym.
4. Akumulator przechowywać w suchym pomieszczeniu, w którym temperatura nie spada poniżej 0 stopni. Co miesiąc uzupełniać poziom elektrolitu i doładowywać akumulator.
5. Zakonserwować koła.


Wyżej...
Tuning Mechaniczny:


Wał
Dobrym sposobem zwiększenia mocy w Simsonie bez skrócenia żywotności silnika jest założenie wypełniaczy wału korbowego. Wypełniacze te powodują zmniejszenie szkodliwej objętości skrzyni korbowej, a co za tym idzie większe sprężanie wstępne mieszanki. Jeśli kiedykolwiek wymontujesz wał korbowy ze swojego Simsona to zobaczysz w jego przeciwwagach dwa okrągłe otwory. Należy w nie wcisnąć zaślepki wykonane z (jednolitego) naturalnego korka (taki jak kiedyś stosowano do wina - nie plastikowy). Zaślepki te powinny być węższe o ok.2 mm od przeciwwagi, aby można je było zaimpregnować z obu stron żywicą epoksydową. Korki impregnujemy żywicą w celu odizolowania ich od benzyny. Żywicę po zaschnięciu należy spolerować idealnie gładko, na równo z powierzchnią przeciwwag wału. Najpierw żywicę równamy grubym papierem potem coraz cieńszym aż końcowo polerujemy papierem o ziarnistości 2000. Przyrost mocy zależy od dokładności wykonania modernizacji.



(a jesli ktos nie jest pewien swoich umiejetnosci zawsze moze kupic wal ze zrobionymi wypelniaczame)




Gaźnik
Gaznik jest jednym z najbardziej znanych sposobow na porawienie osiagow naszej maszyny. Najczesciej wybieranym gaznikiem sposrod paru modeli jest bing17 iz jest on w miare dostepny w kraju i bez zadnych przerobek pasuje do seryjnego cylindra a do tego znacznie poprawia osiagi :P



Jesli juz mamy cylinder o wiekszej pojemnosci albo cylinder z kilkoma kanalami pluczacymi nalezy zaopaczyc sie w wiekszy sprzet np Amala19 lub 21 ktore sa przystosowane do wiekszych kruccow ssacych (najczesciej wystepuja przy tuningowanych cylindrach)




Filtr stożkowy
Filtr stożkowy w Simsonach ze standardowymi cylindrami (tj 2kanały przepłukujące) daje znikome efekty, a raczej daje tylko akustyczny, jesli od niego oczekujecie przyrostu mocy to sie przeliczyliscie. Oczywiscie zgodze się, że doda on mocy ale w cylindrach o ilosci przekraczającej 4kanały płuczące wtedy naprawde lepiej maszynka chodzi.



a tak wyglądał przy Simsonku:




Wyjecie plomby z gaźnika
Aby zwiekszyc przyśpieszenie z swiom simsonie mozna wyjac plombe z gaźnika. (widoczne na rysunku)



i to po zdjeciu:




Zmiana zębatki zdawczej
Mozemy z naszej maszynie zmienic zębetke zdawcza silnika, abo zwiekszyc lub zmniejszyc predkosc maxymalną.



Jesli wlożymy wieksza zebatke to motor bedzie szybszy ale slabszy, a jeśli zmniejszymy ją to odwrotnie. Musimy rowniez pamietac, ze po zmianie tej zębatki na inny rozmiar wskazania licznika będą złe. Na rynku sa dostępne zębatki od 12z do 17z. cena takiej zębatki nie przekracza 10zł. W orginalnych s51 byla zebatka 15z, a sr50 16z.


Wyżej...
Tuning Optyczny:


Białe klosze
Przy tuningu wizualnym nie moze zabraknąć oczywiście białych lamp, dostępne są różne typy kwadratowe oraz okragle lampy, przyciemniane jak i biale, to juz zalezy od naszej inwencji tworczej i upodobania. tu widzicie jak wygladaja kwadratowe biale lampy




Białe napisy na oponach
Tanim ale za to fajnym tuiningiem motoru byłoby pomalownie napisow na oponach na biało napewno poprawi to troszke wyglad zwlaszcza gdy simson bedzie stał :]


Diody
Fajnym tuningiem naszych simów było by zamontowaniem jakiś diód najłatwijsze w montażu i najładniejsze moim zdaniem są diody na wentyle.




Owiewka
Doskonalym sposobem na poprawienie wygladu naszego simka bedzie zamontowanie owiewki. Na naszym rynku mozemy spodkac wiele rodzaji. Zamontowanie jej jest banalnie proste przewaznie przykreca sie do lag za pomoca uchwytow ktore sa w zestawie (owiewke TIGER przykreca sie do kierownicy)




Wyżej...
Strone odwiedzono juz
razy...
Szablon by Sliffka